دلیل بی خوابی شبانه چیست؟

دلیل بی خوابی شبانه چیست؟ شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که چراغ ها را خاموش و در رخت خواب خود دراز کشیده و آماده خواب می شوید اما هر کاری که می کنید باز هم خوابتان نمی برد در این پست از ویبره ما تعدادی از این عوامل بی خوابی را مورد بررسی قرار می دهیم.

علت بی خوابی

استفاده زیاد از قرص

احتمالا برای شما هم پیش امده که به سرماخوردگی دچار شده باشید و آب ریزش بینی امانتان را بریده باشد و شما چاره ای نداشته باشید که به قرص ها و دارو های مختلف روی آورید اما در واقع می تواند منجر به وخیم تر شدن شرایط شما شود. پزودوافدرین ماده ای است که در اکثر قرص های بازکنندۀ مجراهای بینی وجود دارد. طبق یافته ها، این ماده خود موجب بی خوابی می شود پس بهتر است که سراغ درمان های دیگری بروید که نتیجۀ معکوس نداشته باشند. در صورت نیاز، می توانید به مطلبی در مورد درمان های خانگی سرماخوردگی مراجعه کنید.

قبل از خواب حمام نکنید

قطعا یک دوش آب گرم قبل از خواب می تواند باعث ایجاد آرامش در شما شود اما این که بعد از حمام بلافاصله به تختخواب خود بروید ایده خوبی نیست. هنگام خواب دمای بدن کاهش یافته که در نتیجه آن  احساس آرامش بیشتری می کنید. احساس آرامش ناشی از حمام داغ نیز از همینجا می آید. آب داغ باعث می شود دمای بدن شما افزایش یابد و این فرآیند خنک شدن است که باعث می شود شما احساس آرامش کنید. هر قدر که کاهش دمای بیشتری در بدن صورت گیرد، خواب شما عمیق تر خواهد بود. در نتیجه اینکه بلافاصله بعد از حمام به زیر پتو بروید به بدن شما اجازه نمی دهد تا کاهش دمای مناسبی داشته باشد. پس اگر می خواهید قبل از خوابیدن حمام کنید حتماً اجازه دهید بدن کاملاً به حالت عادی برگردد و سپس سراغ تخت خواب بروید.

کار زیاد با کامپیوتر می تواند باعث کم خوابی شود

احتمالا اینطور فکر کنید که کار کردن با کامپیوتر می تواند راه خوبی برای خسته کردن خود باشد اما محققین ثابت کرده اند که نور آبی که از نمایشگر کامپیوتر ساطع می شود می تواند میزان هورمون های ملاتونین بدن را کاهش دهد و همین باعث بهم ریختن ساعت بدنتان می شود. سعی کنید دستگاه خود را تا یک ساعت قبل از ساعت خواب خود خاموش کنید یا اینکه بعد از ساعت ۸ شب، تا آنجا که می توانید صفحۀ آن را تاریک کنید.

خوردن بیش از حد در شب

اگر شما هم از آن دسته از افراد هستید که علاقه فراوان به خوردن شامی مفصل و پرنشاسته دارید باید بگوییم که این کار باعث فشار آوردن به سیستم گوارشی شما می شود و خواب شما را بهم می ریزد. تحقیقات نشان داده است که پربودن شکم می تواند منجر به تحریک امواج مغزی شود و کابوس های شبانه ای را برای شما به همراه می آورد. بنابراین، از دو ساعت قبل از زمان خواب خود، از خوردن غذای زیاد خودداری کنید.

قبل از خواب بحث نکنید

قبل از خواب از هرگونه بحث و صحبتی پرهیز کنید، حتی اگر حرفی روی دل شما سنگینی می کند و احساس می کنید که باید حتما آن را بیان کنید باید بگوییم که مطرح کردن آن قبل از خواب ایده خوبی نیست، چرا که جر و بحث آرامش ذهن را بر هم می زند و در نتیجه باعث بی خوابی شما می شود. همین موضوع در مورد فرستادن پیامک از روی عصبانیت یا برقرار کردن تماس های تلفنی مشکل صدق می کند بنابر این بهتر است حل مشکلات را به صبح موکول کنید.

قبل از خواب دنبال اشیاء گم شده خود نباشید

حتما شده است که تازه در رخت خواب خود درازکشیده اید که ناگهان فکر جوراب گم شده شما به یادتان می آید که باید به دنبال آن بگردید. در مرحله اول شاید بلند شدن و به دنبال آن گشتن فکر خوبی باشد اما از طرف دیگر اگر نتوانید آن را پیدا کنید، تنها دچار سردرگمی بیشتری خواهید شد. پس در این مواقع بهتر است که یافتن شی گمشده را تا صبح به تعویق بیندازید، مگر آنکه پای مساله مهمی در میان باشد.

دلیل بی خوابی شبانه

بیشتر بخوانید

با شگفت انگیز ترین خواص کشمش آشنا شوید

خواص کشمش سبز برای بدن چیست؟

ریزش مو را با این روش های طبیعی کنترل کنید

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *