چگونه مربا و مارمالاد را بسته بندی کنیم؟

مربا

تا به حال ممکن است برایتان پیش آمده باشد که مربا و مارمالادی را درست می کنید و پس از مدتی مربای شما شکرک زده و یا آلوده به مواد میکروبی می شود و در کل دیگر نمی توان از آن استفاده کرد. در این پست شما خواهید آموخت که چگونه می توان مربا و مارمالاد را بسته بندی کرد.

بسته بندی مربا و مارمالاد

مربا

رعایت اصول بهداشت

بهداشت درست و سالم همیشه یکی از مهم ترین عوامل موجود در نگهداری و حفظ مواد غذایی می باشد.از طرف دیگر استفاده کردن از مواد غذایی که با کیفیت و مرغوب و نگهداری و حفظ آن در درجه حرارتی مناسب کاملا موثر خواهد بود.

بهداشت صحیح و سالم ماندن مواد غذائی، از عوامل مهم در نگهداری مواد غذائی می باشند. از طرفی استفاده از مواد غذائی با کیفیت و مرغوب و نگهداری آن در درجه حرارت مناسب و توجه به مدت زمان نگهداری هر نوع ماده‌ی غذائی (تاریخ تولید و انقضای آن)، در سالم ماندن مواد غذائی مؤثر خواهد بود.

 

چگونه مواد غذایی را بهداشتی کنیم؟

شما باید تمام سطوح موجود در آشپزخانه و ابزار ها و وسایلتان را کاملا تمیز کنید.دستمال ها و دستگیره ها و سایر چنین مواردی باید تمیز باشند و دست ها به صورت مرتب شسته شوند مخصوصا زمنای که با انواع گوشت ها و سالا ها سروکار دارید. داخل یخچال باید کاملاً تمیز باشد و از درجه‌ی سرمایش مناسب برخوردار باشد (۴o سانتی‌گراد یاo 40 فارنهایت). برای نابود کردن میکروب‌هائی که مواد غذائی را فاسد می‌کنند، باید انواع بطری‌ها، شیشه‌های (مخصوص مربا و مارمالاد) و درپوش آن‌ها را استریل کرد. اگر مواد غذائی را بناست مدتی نگهداری کنید، باید آن را به درستی بسته‌بندی کنید و مرتب آن‌ها را کنترل نمائید و قبل از پایان تاریخ انقضا، آن‌ها را مصرف کنید. اگر بوی نامطبوع و یا علائمی ناشی از فاسد شدن مواد غذائی مشاهده کردید، از مصرف آن‌ها خودداری کنید.

 

فر (تاون)

برای این کار شیشه ها و بطری ها را همراه با درپوش های آن با آب داغ خوب بشویید و خشک کنید.پس از آن به مدت زمان ۱۵ دقیقه با درجه حرارت ۱۴۰ درجه سانتی گراد یا ۲۷۵ درجه فارنهایت درون فر (تاون) قرار داده تا خوب میکروب های باقی مانده آن از بین برود.

شسشتو با ماشین ظرفشوئی

انواع شیشه ها، بطری ها و درپوش آن ها را، با داغ ترین آب ماشین ظرفشویی شستشو دهید.

استفاده از مایکروویو

مربا

این روش، برای بطری‌ها و شیشه‌هائی که دارای درپوش پیچی است، مناسب می‌باشد و برای شیشه‌ها و یا بطری‌هائی که درِ قفلی دارند، مناسب نمی‌باشد. در هر یک از بطری‌ها یا شیشه‌های مورد نظر، ۴ قاشق سوپخوری آب بریزید. بعد آن‌ها را به مدت ۲ دقیقه در مایکروویو قرار دهید. سپس آن‌ها را بیرون آورید و آبکشی کنید و با دستمال کاغذی، خشک نمائید.

خواباندن در آب جوش

برای این کار می بایست ظرف بزرگی را از آب داغ پر کنید و تمامی بطری ها و شیشه های خود را همراه با درپوش های آن درون آب بذارید و به آرامی آب را به جوش اورید.بعد از این که آب به جوش امد حرارت موجود را خاموش کرده و به این ترتیب ظرف های شما استریل می شوند.برای ضد عفونی و استریل کردن انواع پارچه ها یا دستمال هائی که در آشپزخانه استفاده می‌شود و حلقه های دور بطری ها، آن ها را درون ظرف جاداری بریزید و بر روی آن‌ها آب جوش بریزید تا بدین روش استریل شوند.

استفاده از حرارت

برای نگهداری طولانی مدت و جلوگیری از فاسد شدن مواد غذائی، باید بطری های حاوی انواع مربا، مارمالاد یا سس را – که در منزل تهیه کرده‌اید- حرارت دهید و این کار را می توان از طریق قرار دادن، ظروف در آب جوش انجام داد. حرارت دادن سبب می شود هوای باقیمانده در ظروف مخصوص مارمالاد و مربا، از آن خارج شود و درپوش شیشه ها محکم تر گردد و به شکل وکیوم شده درآیند.

درب ظرف های شیشه ای را بگذارید.برای شیشه هایی که درب های آنان پیچی و یا پلاستیکی هستند بهتر است که نوار لاستیکی آن را تعویض کنید و از یک نوار تازه به جای آن استفاده کنید.البته در مورد ظرف های شیشه ای که دارای در لولائی همراه با قفل فلزی هستند بعد از این که نوار لاستیکی را دور درپوش گذاشتید، قفل را به حالت آزاد قرار دهید (اگر درون فر می‌گذارید) و اگر بطری‌ها را درون آب‌جوش قرار می‌دهید، قفل را به حالت محکم و فشرده ببندید. برخی از شیشه‌ها دارای درپوش پلاستیکی و پیچی می‌باشند. اگر درون فر (تاون) قرار می‌دهید، بهتر است نوار لاستیکی درپوش را جدا کنید، سپس آن را درون فر (تاون) بگذارید.

 

اگر از روش قرار دادن بطری‌ها و شیشه‌ها درون فر(تاون) استفاده می‌کنید، کف سینی در طبقه‌ی وسط فر (تاون) قرار دهید و دمای فر (تاون) را به ۱۵۰ درجه‌ی سانتیگراد یا ۳۰۰درجه‌ی فارنهایت برسانید و به مدت ۱۵ دقیقه، آن‌ها را درفر (تاون) بگذارید. آن‌گاه شیشه‌ها را از درون فر (تاون) بیرون بیاورید و درپوش‌های آن‌ها را بلافاصله محکم ببندید.

استفاده از روش آب جوش

اگر شما هم از روش استفاده از آب جوش و قرار دادن ظروف درون آن استفاده می کنید بهتر است در ابتدا شیشه ها را درون پارچه ی هوله ای بپیچید و سپس آن ها را داخل قابلمه ی استیلی که از قبل پر از آب گرم کرده اید قرار دهید. شیشه‌ها نباید با یکدیگر در تماس باشند و میزان آب باید به حدی باشد که کاملاً روی بطری‌ها را بپوشاند (۵/۲ سانتی‌متر هم بالاتر). حالا در قابلمه را بگذارید و به تدریج درجه‌ی حرارت را زیاد کنید تا آب به جوش آید و به مدت زمان لازمه در آب جوش شناور باشند. سپس شیشه‌ها را از درون آب جوش بیرون بیاورید و درپوش آن‌ها را محکم سازید و یا اگر قفلی می‌باشند، قفل آن‌ها را فوراً ببندید.

مربا

برای اینکه از وکیوم شدن درپوش شیشه ها و یا بطری ها پس از حرارت دادن مطمئن شوید، باید پس از گذشت ۲۴ ساعت از حرارت دادن شیشه‌ها و بستن در آن‌ها، به آرامی قفل درپوش‌های قفلی را باز کنید و یا در شیشه‌های دارای درپوش لاستیکی و پیچی (۲ تکه) درپوش پیچی را بردارید و با استفاده از نوک ناخن و انگشتان خود، بکوشید درپوش را بردارید. اگر درپوش درجای خود محکم بود و جابه‌جا نشد، مطمئن باشید که به خوبی وکیوم شده است، اما اگر به راحتی جابه‌جا شد، به خوبی وکیوم نشده است. پس از اتمام فرآیند حرارت دادن، شیشه‌ها و بطری‌ها را درون یخچال نگه‌دارید و محتویات آن را ظرف مدت دو هفته مصرف کنید.

 

استفاده از روش وکیوم

برای این که از آلوده شدن مواد غذایی درون شیشه ها و یا بطری های خود در مدت زمان طولانی جلوگیری کنید باید در مرحله اول هوای باقی مانده در ظرف های خود را کاملا خارج کنید و این کار با وکیوم کردن قابل انجام است. استفاده از روش های حرارت دادن و کنسرو کردن، از روش‌های معمول برای وکیوم کردن ظروف می باشد. زمانی که شیشه‌ها و بطری‌ها حرارت داده می‌شوند، هوای درون ظروف بر اثر حرارت از ظرف‌ها خارج می‌شود. برای وکیوم کردن مواد غذائی، آن‌ها را درون پوشش پلاستیکی ضخیم بریزید. آن‌گاه با استفاده از دستگاه وکیوم، هوای درون پوشش پلاستیکی را خارج سازید. بسته‌بندی‌های وکیوم شده، عمر نگهداری مواد غذائی وکیوم شده را افزایش می‌دهند. زیرا روشی مطمئن و مؤثر است و مواد غذائی وکیوم شده در فریزر عمر طولانی‌تری دارند.

 

جلوگیری از ورود هوا به داخل ظروف

همانطور که می دانید ورود هوا به داخل ظرف غذا موجبات رشد میکروب ها و باکتری های فاسد کننده غذا را فراهم می کند.یکی از موثر ترین روش هایی که می توان برای جلوگیری از ورود هوا به داخل مواد غذایی به کار بست، استفاده از یک لایه پوشش روغن و یا چربی بر روی مواد غذائی درون بطری می باشد. در این روش، پوشش روغن از رشد باکتری های هوازی – که برای زنده ماندن نیاز به اکسیژن

دارند – جلوگیری می کند. از این شیوه، در زمان های قدیم برای حفظ و نگهداری گوشت پخته و مواد غذائی دارای آب نمک مانند زیتون و انواع پنیر، استفاده می کردند. اما امروزه روش های نوین جایگزین این روش شده است، ولی با این حال، هنوز یکی از روش‌های مطمئن و خانگی می‌باشد. مواد غذائی که با این روش (استفاده از روغن و یا چربی) نگهداری می‌شوند، حتماً باید همیشه در یخچال نگهداری شوند.

بسته بندی مربا و مارمالاد

بیشتر بخوانید

نکات مهم در آشپزی کردن

چگونه مبل خانه را تمیز کنیم؟

نکات ریز و مهم در آشپزی

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *