خواص سوره توحید و فواید بی شمار خواندن این سوره مبارک

خواص و فواید سوره توحید

سوره توحید از سوره های برگزیده قرآن است. این سوره از همان ابتدا در مدارس آموزش داده می شود. کمتر کسی را می توان یافت که با این سوره آشنایی نداشته باشد. در واقع این سوره را افراد سالمند و کودکان نیز حفظ هستند. در ادامه با خواص سوره توحید آشنا می گردیم.

خواص سوره توحید به قدری قابل توجه است که این سوره را به یکی از سوره های منتخب قرآن تبدیل می نماید. این سوره تنها چهار آیه دارد و از جمله سوره های مکی قرآن می باشد.

۱۱۲ امین سوره قرآن بوده و با نام های دیگری همچون تجرید، اخلاص، برائه، تفرید، جمال، نور، ولایت، مانع، صمد، اساس و معرفت نیز شناخته می شود اما اسم های رایج این سوره مبارک اخلاص، توحید و صمد می باشد.

خواص سوره توحیدحضرت باقر(ع) درباره خواص سوره توحید می فرمایند: قرائت این سوره مبارک ثوابی برابر با خواندن یک سوم قرآن دارد.

حضرت رضا(پیشوای هشتم شیعیان)در این باره می فرمایند: اگر فردی سوره توحید را با درک و ایمان قلبی بخواند، به شناخت توحید نایل خواهد شد.

پیامبر اکرم(ص) نیز در بیان خواص سوره توحید به نور قرآن بودنش اشاره می کند و به همین دلیل، خواندن فراوان آن را به مردم توصیه کرده اند.

روایت دیگری نیز از حضرت محمد(ص) درباره برکت سوره توحید نقل شده است که با قرائت اولین آیه از این سوره خداوند هزاران نظر نثار به بنده اش خواهد کرد. زمانی که آیه دوم خوانده شود، هزاران دعای بنده را اجابت می نماید. با خواندن آیه سوم هزاران خواسته به وی عطا و با خواندن آیه چهارم از این سوره مبارک هزاران خواسته اخروی و دنیوی بنده اجابت می گردد.

حضرت علی (ع)درباره خواص سوره توحید می فرمایند: هر کس سوره اخلاص و قدر را ۱۰۰ مرتبه بخواند، خداوند نگاه ویژه ای به او پس از مرگ دارد. قبرش غرق نور خواهد شد. ضمن اینکه نوری به شکل پس و پیش او را تا بهشت هدایت می نماید.

خواص سوره توحید

حضرت صادق(ع) درباره فواید سوره توحید می فرماید: اگر فردی در طی سه روز از عمرش سوره اخلاص را نخواند، پست شده و از بند ایمان رها شده است. اگر او در چنین وضعیتی از دنیا رود، در حکم کافر دنیا را ترک نموده است. ضمن اینکه اگر برای خواندن نمازهای روزانه این سوره را نخواند، جزء نمازگزاران به حساب نمی آید.

خواص سوره توحید و آثار و برکات این سوره

محب حضرت زهرا(س) و اهل بیت می تواند این سوره را به جهت درمان تب و به تعداد هزار مرتبه قرائت نماید، پس از این قرائت، نام حضرت زهرا(س) را برای قسم بیاورد.

این سوره به جهت درمان بیماری از سوی امام باقر(ع)سفارش شده و البته این خواندن باید با همراهی سوره حمد باشد. این دو سوره خواص زیادی برای درمان و شفای بیماران دارند.

فواید سوره توحید

حضرت صادق(ع) برای درمان درد چشم این سوره را توصیه می کند.

امام باقر(ع) در روایت دیگری برای درمان درد دندان از خواص سوره اخلاص و حمد سخن گفته است. در چنین حالتی باید دست را بر روی ناحیه درد قرار داده و دو سوره مبارک را قرائت نمایید. در پایان نیز آیه شماره ۸۸ سوره مبارک نمل را برای شفای دندان درد بخوانید.

پیامبر اکرم(ص) برای امنیت در هنگام سفر، قرائت یازده بار سوره صمد را توصیه می کند. پس از این قرائت فرد تا رسیدن به منزل از چهار طرف حفاظت می گردد.

در واقع با خواندن این سوره می توانید بسیاری از بلایا و حوادث ناگوار را از خود دور نمایید. ضمن اینکه خود را از گزند خلق نیز مصون کنید. در واقع این خداوند متعال است که به واسطه درخواست تان، آرامش و امنیت را برای شما برقرار می سازد.

اگر می خواهید از منزل خارج شوید و تا بازگشت از گزند دور بمانید، بهتر است این سوره را به سفارش حضرت صادق(ع) به تعداد ده مرتبه قرائت کنید. در این صورت آثار و خواص سوره توحید را در زندگی خود خواهید دید.

خواص شفابخشی سوره توحید

پیامبر اکرم می فرمایند: اگر کسی به حالت ظلم به شما حمله ور شد، در چشمان او خیره شو و حدود ۳ مرتبه سوره توحید را بخوان. آن گاه دست چپ خود را گره کن. خداوند تو را از گزند آن فرد حفظ خواهد کرد.

حضرت علی(ع) خواندن این سوره را قبل از خواب سفارش می کند. با خواندن این سوره حدود ۵۰ فرشته امنیت فرد را تا صبح تامین می نمایند. امیرالمؤمنین(ع) همچنین برای از بین بردن فقر و تنگدستی، بهره مندی از خواص سوره توحید را سفارش می کند. برای نابودی فقر، باید این سوره را هر روز صبح قرائت کنید.

حضرت صادق(ع) برای دور ماندن از آسیب زورگویان نیز خواندن این سوره مبارک را توصیه می کند.

برای آمرزش گناهان از خواص سوره اخلاص استفاده می شود. این موضوع نیز از فرموده های حضرت رسول اکرم(ص) می باشد. برای اثر کردن این سوره باید ۲۰۰ مرتبه آن را در یک نماز چهار رکعتی قرائت کنید. این نماز چهار رکعتی در واقع دو نماز دو رکعتی می باشد. در هر کدام از رکعت ها، بعد از سوره حمد پنجاه مرتبه سوره توحید را بخوانید تا گناهان شما بخشیده شود.

خواص سوره اخلاص

در فقه الرضا نیز به برکات و خواص سوره توحید اشاره شده و روایت شده که با خواندن بیست و یک مرتبه این سوره، قصری در بهشت برای فرد خواننده بنا و خواندن چهل و یک مرتبه این سوره به از بین بردن گناهان آینده و گذشته فرد منجر می گردد.

طبق روایت امام صادق علیه السلام خواندن این سوره در هنگام خواب نیز گناهان پنجاه سال فرد را از بین می برد.

برای استجابت دعای قرائت شده در قنوت، این سوره مبارک را در نماز بعد از حمد بخوانید. این موضوع از فرموده های حضرت محمد(ص) است.

اگر می خواهید از گناه در امان باشید، خواندن این سوره را به تعداد یازده مرتبه در روز قبل از طلوع خورشید دنبال کنید. طبق فرموده حضرت علی علیه السلام فرد تا پایان روز از وسوسه های شیطانی برای ارتکاب گناه در امان خواهد ماند.

در پایان خواص سوره توحید می توانید به مطلب حکم شرعی کاشت ناخن در مجله اینترنتی ویبره مراجعه و از دیگر مطالب نیز بهره مند گردید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *