خواص شگفت انگیز آلو خشک برای بدن

آلو خشک محصولی است که معمولا در اثر خشک کردن آلو پس از مدت چند وقت بدست می آید. از جمله خواص آلو خشک آن می توان به ملین بودن آن اشاره کرد که اکثر طرفداران این میوه آن را به خاطر همین ویژگی استفاده می کنند.

آلو خشک

آلو خشک که میزان زیادی از مواد معدنی مانند آهن و منیزیم و پتاسیم را در خود دارد و به علت وجود برخی ویتامین ها مانند E ،C و A از سلول های بدن دربرابر تخریب و ازبین رفتن محافظت می کند. استفاده از آلو خشک به کسانی که دارای اضافه وزن هستند پیشنهاد می شود که موجب سریع تر شدن کاهش وزن می شود همچنین جلوی گرسنگی را می گیرد، ضد چروک است و با فشار خون بالا مقابله می کند. در ادامه می توانید با خواص این میوه به صورت کامل آشنا شوید.

تسریع کننده کاهش وزن

شاید شما هم فکر کنید که آلو خشک به علت طعم شیرینی که دارد باعث اضافه وزن و چاقی می شود اما اینطور نیست، قند های موجود در آلو خشک به علت این که طبیعی بوده بدن آن ها بسیار راحت تر از قند های دیگر می سوزاند،  بنابراین مصرف معقول آلو خشک نه تنها باعث چاقی نمی شود، بلکه به خاطر غنی بودن از فیبرها ( ۷ گرم فیبر در ۱۰۰ گرم آلو خشک) به کاهش وزن و لاغری بدن کمک می کند. فیبرها باعث احساس سیری زود هنگام می شوند و از آنجا که دیر هضم هستند و مدت زمان طولانی در معده می مانند احساس گرسنگی را به تأخیر می اندازند.

جدا از آن وجود فیبر در آلوخشک به ویژه به علت دفع چربی اضافی بدن از طریق مدفوع، ذخیره کردن کالری را در بدن محدودتر می کند. پزشکان توصیه می کنند که از آلوخشک برای هر وعده از غذایی خود تا جایی که می توانید استفاده کنید همچنین زمانی که احساس می کنید که نیاز دارید تا چیزی میل کنید از آلو خشک استفاده کنید.

آلو خشک ملین کننده معده است

اگر چنانچه شما هم به مشکل یبوست شکم مبتلا هستید توصیه می شود که از آلو خشک به علت ملین کردن شکم استفاده کنید. محققان ثابت کرده اند که میزان فیبر موجود در آن تقریبا با بلغور جو دوسر برابری می کند. آلو خشک خاصیت ملینی خود را مدیون فیبرهای حل شدنی است و فیبرهای حل نشدنی موجود در آن باعث سرعت بخشیدن به عبور مواد دفعی از روده می شوند، البته این میوه خشک فوق العاده همچنین دارای دو ملین طبیعی، دی فنیل ایزاتین( diphenylisatine) و سوربیتول( sorbitol) می باشد.

طبیبان پیشنهاد می‌کنند که چنانچه به بیماری یبوست دچار هستید روزانه به مقدار ۲ الی ۳ عدد آلو خشک را همراه با صبحانه خود میل کنید. البته ناگفته نماند که اگر مزاج شما فرق می کند می توانید با توجه به مزاج خود عمل کنید.

استفاده از آلو خشک باعث احساس سیری می شود

آلو خشک به علت این که دارای فیبر زیادی است باعث احساس سیری می شود. برای این که کمتر از مواد غذایی استفاده کنید و به لاغر شدن خود کمک کنید می توانید مقداری آلو خشک را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید. همچنین می توانید این میوه خشک را به عنوان چاشت میل کنید. دکتر فرانک سینگر، متخصص تغذیه، خاطر نشان می کند اگر دچار یبوست نیستید، از مصرف زیاد آلو خشک در روز بپرهیزید تا دچار اختلالات مربوط به روده نشوید.

آلو خشک باعث جوانسازی پوست می شود

یکی از محققین آمریکایی می گوید: یکی از مهم ترین خواص آلو خشک مبارزه کردن آن با ظاهر شدن چین و چروک روی پوست می باشد. آلو خشک جزو میوه هایی است که مانع از پیری زودرس پوست می شود. از سن ۳۰ سالگی که کم کم اثرات چین و چروک پوست نمایان می شود، همه می توانند به طور مرتب و روزانه ۱ تا ۲ عدد آلو خشک مصرف کنند. همچنین می توان با مصرف روزانه ۱ یا ۲ عدد آلو خشک اقدام به یک دوره درمانی ۳ ماهه کرد

آلو خشک فشار خون را کنترل می کند

آلو خشک یکی از میوه های کنترل کننده فشار خون بالاست آن هم به خاطر این است که آلو سرشار از پتاسیم بوده و از جمله خاصیت های پتاسیم کاهش دادن فشار خون در افراد می باشد. در ۱۰۰ گرم آلو خشک، ۸۰۰ میلی گرم پتاسیم وجود دارد.به این ترتیب آلو خشک یک میوه بسیار غنی از مواد معدنی به حساب می آید. از طرف دیگر، دکتر سینگر تصریح می کند که به طور معمول، پتاسیم و فلاوونوئیدهای آلو خشک از بروز بیماری های قلبی- عروقی پیشگیری می کنند.

آلو خشک باعث افزایش انرژی بدن می شود

یکی دیگر از خواص آلوخشک افزایش سطح انرژی بدن می باشد. آلو خشک به علت داشتن کربوهیدارت فراوان منبع خوبی برای جبران و افزایش انرژی بدن به حساب می آید. این کربوهیدرات ها متنوع هستند و به تدریج جذب بدن می شوند و این امر از بالا رفتن قند خون و در پی آن احساس گرسنگی جلوگیری می کند، بنابراین مصرف این میوه خشک برای افرادی که زیاد ورزش می کنند، توصیه می شود.

همچنین استفاده از آلوخشک برای افراد مختلف متفاوت است آن هم بستگی به فعالیت های بدن هر فرد دارد. در صورتی که شما از آن دسته از افرادی هستید که تحرک بدنی کمی دارید تنها ۱ الی ۲ عدد آلو برای بدن شما کافی است و بیشتر از آن توصیه نمی شود. اما اگر به گردش های طولانی می روید، بیشتر از این مقدار میل کنید. در صورت مصرف بیش از ۳ عدد به تأثیرات ملینی آن نیز توجه داشته باشید.

بیشتر بخوانید

خرمای پیارم و خواص آن

دمنوش چای سیب + خواص دمنوش چای سیب

دمنوش زیره سبز + خواص درمانی زیره سبز

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *