روی‌آوردن دست‌کم ۱۳ کشور جهان به خرید سامانه‌های موشکی روسی

روی‌آوردن دست‌کم ۱۳ کشور جهان به خرید سامانه‌های موشکی روسی

برخی منابع اطلاعاتی اعلام کردند دست‌کم ۱۳ کشور علاقمند به خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ روسیه هستند.

به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه سی ان بی سی نیوز، دست‌کم ۱۳ کشور علاقمند به خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ روسیه هستند.

طبق گفته منابعی که به ارزیابی‌های اطلاعاتی دست اول آمریکا دسترسی دارند، دست‌کم ۱۳ کشور جهان علی‌رغم تحریم‌های واشنگتن علیه مسکو و به جای خرید تسلیحات ساخت شرکت های آمریکایی به خریداری سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ روسیه علاقمند هستند.

یکی از این منابع که نخواست نامش فاش شود، گفته است عربستان سعودی، قطر، الجزایر، مراکش، مصر، ویتنام و عراق از جمله کشورهایی هستند که برای خرید سامانه موشکی اس-۴۰۰ با روسیه وارد مذاکره شده‌اند. این در حالی است که انتظار می رود این کشورها مشمول تحریم های تنبیهی آمریکا به واسطه معامله با روسیه شوند.

این منبع در پاسخ به این پرسش که چرا کشورها خرید سامانه اس -۴۰۰ را به سامانه‌های تاد و پاتریوت ترجیح می دهند گفت خارجی ها مایل نیستند وارد روند پردردسر خرید تسلیحات از دولت آمریکا شوند.

وی افزود: بسیاری از این کشورها نمی خواهند منتظر عبور از موانع قانونی آمریکا شوند. سامانه اس-۴۰۰ محدودیت های صادراتی کمتری دارد و کرملین مایل است روند فروش تجهیزات نظامی را با پرش از روی موانع قانونی تسریع کند. از سوی دیگر، اگرچه مشخص نیست کشورها چه هزینه‌ای را برای خرید سامانه اس-۴۰۰ پرداخت می‌کنند ولی تجهیزات نظامی روسیه عموما ارزانتر از تسلیحات آمریکایی هستند و خدمات پشتیبانی آن گران نیست.

یکی دیگر از این منابع اطلاعاتی که به نامش اشاره‌ای نشده است در خصوص تمایز فروش تسلیحات آمریکایی و روسی گفت مسکو به طور معمول می تواند اولین سامانه را ظرف دو سال پس از امضای قرارداد ارائه کند، این در حالی است که برآورد زمان ارسال تجهیزات خریداری شده از آمریکا مشکل است.

در سپتامبر سال جاری میلادی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا طبق قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها، دولت چین را به واسطه خرید جنگنده و تجهیزات نظامی از روسیه تحریم کرد. البته آمریکا قادر به چشم پوشی از اینگونه تحریم ها نیز است.

سامانه اس-۴۰۰ یک سیستم موشکی دوربرد زمین به هواست که مسکو در پاسخ به سامانه‌های آمریکایی پاتریوت ساخت شرکت ریتیون و تاد ساخت شرکت لاکهید مارتین طراحی کرد.

چین، هند، ترکیه پیش از این برای خرید سامانه اس-۴۰۰ با روسیه به توافق رسیده‌ بودند. چین به زودی محموله نهایی سامانه اس-۴۰۰ را از روسیه دریافت می کند. هند، بزرگترین خریدار تجهیزات نظامی روسیه، ماه گذشته قرارداد خرید اس-۴۰۰ را نهایی کرد. ترکیه نیز به عنوان یکی از متحدان ناتو تا پایان سال آینده میلادی سامانه اس-۴۰۰ را تحویل می گیرد و در سال ۲۰۲۰ آماده استفاده از آن خواهد بود.

سامانه اس-۴۰۰ که جایگزین سیستم های موشکی اس-۲۰۰ و اس-۳۰۰ است، برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ در عرصه جهانی معرفی شد. اس-۴۰۰ در مقایسه با نمونه‌های آمریکایی قادر است مجموعه گسترده تری از تهدیدات در محدوده های دورتر و همزمان به صورت چندگانه را هدف قرار دهد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *