فواید روزه برای سلامتی بدن

قلب

در جدید ترین های ویبره-تغذیه می خواهیم برای شما فواید روزه داری در ماه رمضان را بررسی کنیم.یکی از واجبات و ستون دین اسلام انجام فریضه روزه گرفتن و روزه داری است. مردم در ۱۱ ماه سال به خوردن و آشامیدن می پردازند و از تمامی نعمات الهی بهره می برند. یک ماه را بنا به دستور شرع  باید روزه داری کنند، تا روح خود را از هرگونه فساد و آلودگی پاک سازند.

روزه گرفتن علاوه بر این که بر تعالی روحی ، از لحاظ پزشکی برای جسم و سلامتی ما بسیار ارزشمند و مهم است. و از طرف دیگر می توان گفت که در تمامی ادیان الهی به دستور روزه داری و روزه گرفتن تاکید بسیاری شده است. سعی ما در این پست این است که فواید و مزایای روزه داری را در ماه رمضان برای شما عزیزان ارائه دهیم. تا علاوه بر این که یکی از واجبابت دین اسلام را به جا می آورید با فواید آن برای بدن و جسم خود آشنا می شوید.

تاثیر مثبت روزه داری بر دستگاه گوارش بدن

روزه و سلامتی
بسیاری از پزشکان اعتقاد دارند که روزه گرفتن در یک ماه می تواند سیستم ایمنی بدن را بازسازی کند. سلول های موجود در دستگاه گوارش ما از ریزش بسیار بالایی برخوردار هستند، آن هم به این علت است که یک ماه سیستم گوارشی فعالیت کمتری دارد و در حال استراحت و ریکاوری می باشد و امکان بازسازی این سلول ها وجود دارد ، هم چنین میزان متابولیسم افزایش یافته و سوخت و ساز بدن را تحت تاثیر قرار می دهد، در نتیجه میزان فعالیت های متابولیسمی به حد نرمال می رسد. بنابراین دستگاه گوارش بعد از ماه رمضان بهتر به فعالیت خود ادامه می دهد.

فواید روزه داری در سلامت مغز

ماه رمضان
زمانی که یک فرد سالم بیش از حد مورد نیاز مواد غذای استفاده می کند ، نوعی اختلال در مغز فرد ایجاد می شود. با روزه گرفتن برخی تغییرات شیمیایی در مغز رخ می دهد که که این تغییرات باعث بهبود روند و کارایی مغز می شود.  پروتئین هایی که به هنگام ورزش کردن در مغز تولید می شود پروتئین های نوروتروفیک است، که آن ها با روزه داری در ماه رمضان  نیز در مغز تولید می شود و مدار های عصبی فعال می شود. رشد و فعال شدن آن ها به تشکیل سیناپس های مغز کمک می کند. هم چنین باعث تولید کتون ها که یک منبع انرژی برای عصب است می شود و در توانایی ارتباط با دیگران و صبر و حوصله تاثیر مثبت می گذارد و از ابتلا شدن به بیماری های آلزایمر و پارکینسون جلوگیری می کند.

 

کاربرد روزه گرفتن در کاهش وزن

برخی افراد چاقی که می خواهند در ماه رمضان لاغر تر شوند، به جای این که به وزن ایده آل خود برسند، برعکس چاق تر می شوند. دلیل آن هم می تواند پرخوری های بعد از افطار و سحری و کم تحرکی باشد. بنابراین در این موارد باید نکاتی را رعایت کرد. نباید وعده ی سحری را حذف کرد چون با حذف این وعده، میزان قند خون افت کرده و فرد در طول روز تمایل به پر خوری و یا خوردن غذا های پرکالری پیدا می کند. خوردن غذا های پرچرب در سحری توصیه نمی شود. باید با آب ولرم افطار کرد. فاصله بین افطار تا شام زیاد نباشد. به شرطی که شام سبک باشد.

سلامت قلب با روزه داری در ماه رمضان

قلب
روزه گرفتن در رمضان علاوه بر فواید دیگر، مهم ترین فایده ای که دارد بهبود سیستم قلب است. روزه داری سکته قلبی را کاهش می دهد. به این صورت که، میزان هموسیستئین که دلیل اصلی سکته قلبی است، کاهش می یابد. از طرف دیگر، روزه داری نارسایی قلبی را بهبود می بخشد، روزه داری با کاهش فشار خون و بهبود تپش قلب بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

روزه داری باعث کاهش سموم در بدن می شود

چربی ها و مواد غذایی جذب شده در بدن در طی چندین ماه سال ، به وسیله روزه داری در ماه رمضان کاملا پاکسازی می شود. مخصوصا غذاهایی که دارای مواد افزودنی و مواد نگهدارنده هستند و به مرور زمان این مواد در بدن تبدیل به سم می شوند. وقتی فرد روزه دار است بدن او برای هضم غذا انرژی صرف نمی کند، به جای آن انرژی خود را برای سوزاندن آن اضافات صرف می کند و با باز سازی بدن، سلول های جدید تری تولید می کند.

تاثیر روزه داری بر پوست

روزه گرفتن علاوه بر تاثیرات مفیدی که بر تمامی قسمت های بدن دارد ، برای سلامت پوست هم فواید مثبت و البته منفی هم دارد. به دلیل این که در طی این ماه مبارک بدن اقدام به پاکسازی سموم می کند ، در اولین روز های ماه رمضان این تاثیرات به صورت جوش هایی در صورت نمایان می شود.  اما بعد از اینکه بدن،  خود را با شرایط جدید مطابقت داد این جوش ها پاکسازی می شوند. به شرطی که در زمان افطار تا سحری به اندازه کافی آب مصرف کنید، زیرا آب به دفع این سمومی که به شکل جوش ظاهر شده اند کمک می کند. هم چنین افرادی که دارای بیماری های پوستی همانند کهیر هستند، روزه داری به درمان سریع تر آن ها کمک  می کند.

افزایش ایمنی بدن با روزه داریی

کسانی که روزه می گیرند بدن آن ها حداقل مواد غذایی را در این ایام استفاده می کند که این کار باعث فعال شدن سیستم ایمنی بدنشان می شود. البته باید از مواد غذایی به اندازه مناسب استفاده شود. همچنین باید برنامه غذایی مناسبی را برای ماه مبارک رمضان تهیه نمایند تا در این ایام دچار مشکل نشوند.هم چنین در سالمندان که دچار بیماری های خاصی باشند در صورت روزه گرفتن سیستم ایمنی بدنشان برعکس عمل کرده و بسیار پایین می رود، در صورت روزه گرفتن هم باید تحت نظر پزشک اقدام به روزه داری کنند.

فواید مثبت روزه داری از لحاظ معنویت

روزه داری و روزه گرفتن علاوه بر این که فواید مثبتی برای جسم دارد از لحاظ معنوی و روحی نیز فواید و برکات زیادی دارد. همانطور که جسم ما برای ادامه زندگی نیاز به مواد غذایی و آب دارد ، معنویت روح هم نیاز اساسی و کاملی برای انسان دارد

برای رسیدن به این معنویت روحی، باید دستورات خداوند متعال را انجام داد که روزه داری در ماه رمضان یکی از واجبات این دستور ها می باشد. روزه گرفتن در ماه رمضان سبب رهایی از هرگونه افکار شیطانی، رهایی از تجملات دنیوی، غلبه کردن بر نفس خود را امکان پذیر می کند. سبب آرامش قلبی، تقویت اراده در انسان، صبر و تحمل و آمادگی انسان برای سایر عبادت ها را فراهم می کند.

همان طور که در مطالب بالا خواندید، روزه داری در ماه رمضان از هر جنبه ای فواید ارزشمند و والایی برای انسان ها دارد و خداوند متعال این لطف را در حق همه بشریت عطا کرده است. امیدواریم که با مطالبی که خواندید رغبت شما را در انجام این فریضه ی الهی افزوده باشیم.

بیشتر بخوانید

دیتاکس واتر چیست؟ + آموزش ساخت دیتاکس واتر

درمان خانگی و موثر شوره سر

خوراکی‌های سالمی که بهتره درست مصرف شوند

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *