کشت و برداشت مکانیزه حبوبات در استان زنجان

برداشت مکانیزه حبوبات

برداشت مکانیزه حبوبات

کشت و برداشت مکانیزه حبوبات در استان زنجان

 

به گزارش ویبره – اخبار داخلی (کشاورزی) : حسین عامری در جمع خبرنگاران با اشاره به اختصاص بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی زراعی استان زنجان به کشت محصول عدس، اظهار کرد: سال زراعی جاری بیش از ۱۲ هزار و ۱۸۲ هکتار از اراضی زراعی استان زنجان به کشت محصول عدس اختصاص یافته است و انتقال کشت‌های بهاره حبوبات به کشت‌های پاییزه و انتظاری، از سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت جهادکشاورزی به شمار می‌رود.

این مسئول با بیان این‌که طی سال زراعی جاری ۲۰۶۳ هکتار از عدس کشت‌ شده در استان به صورت انتظاری و پاییزه بوده است، ادامه داد: استان زنجان به لحاظ سطح و تولید عدس، جزو استان‌های مهم و پیش‌ رو در سطح کشور به حساب می‌آید و پیش‌بینی می‌شود امسال بالغ بر ۶۰۰۰ تن عدس از سطح مزارع استان برداشت شود . این در حالی است که محصول عدس در استان زنجان عمدتا به صورت دیم کشت می‌شود و امسال ۱۲ هزار و ۱۰۰ هکتار از کل سطح زیر کشت عدس در استان به صورت دیم بوده است .

وی، عمده عدس تولیدی استان را مربوط به شهرستان زنجان دانست و عنوان کرد: در کشت‌های بهاره در مناطق مختلف استان زنجان همه ساله در اوایل بهار به دلیل بارش‌های بهاره امکان وارد شدن به مزرعه وجود ندارد و این موضوع سبب می‌شود که عمده بارندگی‌ها از دسترس خارج شود. در حالی که استفاده حداکثری از بارندگی‌ها، حسن و مزیت بزرگی برای کشت انتظاری و پاییزه محسوب می‌شود .

عامری با اشاره به استقبال خوب کشاورزان استان از کشت انتظاری و پاییزه حبوبات، از افزایش حداقل ۳۰ درصدی عملکرد حبوبات در این روش نسبت به کشت بهاره خبر داد و گفت: کشت مکانیزه حبوبات در استان زنجان مورد تاکید قرار داد؛ چراکه بالاترین هزینه کشت و تولید حبوبات مربوط به برداشت آن است و با کشت مکانیزه، علاوه بر این‌که بذور به طور یکنواخت در داخل خاک قرار گرفته و با امکان برداشت مکانیزه آن، هزینه‌ها کاهش می‌یابد، از طریق افزایش تولید در واحد سطح عملکرد مناسبی نیز حاصل خواهد شد.

 

کشت و برداشت مکانیزه حبوبات در استان زنجان

 

منبع : ایسنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *